Sauebona! Molo! Hallo! (Zulu, Xhosa, Afrikaans) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu Sauebona! Molo! Hallo! (Zulu, Xhosa, Afrikaans) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bram Jonkheer - WaarBenJij.nu

Sauebona! Molo! Hallo! (Zulu, Xhosa, Afrikaans)

Blijf op de hoogte en volg Bram

11 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Eindelijk dan mn eerste verslag! Ik had het eigenlijk veel eerder willen doen, maar het kwam er telkens niet van.

4 weken in Zuid-Afrika nu, en man, wat is er al veel gebeurd.
Ik zal proberen zo boeiend mogelijk een overzicht te geven van wat we allemaal hebben gedaan tot nu toe ;)

De eerste 4 dagen zaten we in een retreat center, waar we als groep elkaar weer konden ontmoeten, verhalen uit konden wisselen over onze 'Christmas break', en waar we ons konden oriënteren op Zuid-Afrika.

Daarna gingen we naar Pretoria, een van de 3 hoofdsteden van Zuid-Afrika, waar we onze eerste homestay hadden. Overdag hadden een ons eigen programma, maar 's avonds hadden we tijd om de (blanke) Afrikaners beter te leren kennen. Ik zat trouwens met 1 andere jongen in dat gastgezin. Meerdere keren een braai gehad, een soort barbecue waarbij veel vlees wordt gegeten, dat was erg lekker. De familie waar ik zat houdt erg van jagen, dus al het vlees wat we aten, zoals kudu, springbok, gnoe, hadden de vader en 2 zoons zelf geschoten.
In die week hebben we veel gehoord over de geschiedenis van Zuid-Afrika, onder andere van een man die de persoonlijke adviseur was van Nelson Mandela, en nog steeds de beste vriend van Desmond Tutu is, dat was best wel gaaf; we kregen een paar mooie verhalen over hen te horen uit eerste hand. Het was trouwens ook heel leuk om te ondervinden dat ik gewoon Nederlands tegen de Afrikaners kan praten en dat ik Afrikaans voor het grootste gedeelte gewoon kan verstaan!

Toen gingen we naar Soweto, een township in Johannesburg, waar voornamelijk zwarten leven. Dat was best wel apart, om vanuit een week bij de blanken gelijk door te gaan in een week waarin we alleen maar contact hadden met zwarte mensen, en dan voornamelijk Zulu's. We werden ondergedompeld in hun cultuur, we kregen liedjes aangeleerd in hun taal, we kregen een spoedcursus Zulu waarin we de basis aangeleerd kregen en we gingen gelijk de eerste dag naar een kerk daar, dat was echt een supergave ervaring. Er was gewoon zoveel enthousiasme, de sfeer is niet te beschrijven, maar ik denk dat wij in het Westen daar wel wat van kunnen leren ;)
We hadden 3 dagen waarop we gingen helpen bij verschillende projecten. We werden opgedeeld in 5 groepen, en mijn groep ging naar een kinderopvang, waar ik eigenlijk gewoon 3 dagen non-stop met kinderen heb gespeeld. Ik kreeg een groep toegewezen van 4 jaar oude kinderen, en eerst wist ik echt niet wat ik met ze moest doen. Ze spraken alleen maar Zulu, dus communiceren was aardig lastig, en ik was alleen daar met een stuk of 15 kinderen. Maar de kinderen waren gewoon heel enthousiast en vonden alles geweldig, dus dat was voor mij een flinke opluchting. Ik heb een hele leuke tijd gehad daar, en het was mooi dat ik gewoon door daar te zijn iets kon betekenen voor die kinderen. Het was alleen ook erg vermoeiend ;)
In deze week gebeurde ook iets minder leuks, we kregen te horen dat iemand uit onze groep de groep moest verlaten om persoonlijke redenen, dat was aardig heftig. Het voelde bijna alsof we te horen kregen dat een hechte vriend was overleden. We zijn gewoon zo hecht als groep, en dan komt zoiets. Ik wil ook jullie gebed voor Ryan, zo heet hij, vragen. Voor hem is het nog lastiger, hij ging weg en wij bleven allemaal hier achter, wij hebben tenminste elkaar nog om op terug te vallen, maar hij zit nu weer in Canada.

De week daarna hadden we gelukkig tijd om bij te komen van alles wat in de vorige week gebeurd was. Het was best wel druk, en uitputtend. We hadden eerst 2 reisdagen, want we gingen helemaal van Johannesburg (in het noordoosten) naar Simon's Town (in het zuidwesten). Daar hadden we een paar relaxte dagen, waarin we onder andere naar Kaapstad en naar Kaap de Goede Hoop gingen, en heel veel pinguïns zagen.

Na die paar dagen hadden we een weekend in Muizenberg, vlakbij het strand, waar veel van ons ook hebben gesurft, waaronder ik. Dat was echt heel gaaf, het ging zelfs aardig goed (:
Dit waren ook vrije dagen, die we voor het grootste gedeelte op het strand hebben doorgebracht, dus daar valt niet heel veel over te vertellen ;)

Dat was afgelopen weekend, en nu zitten we in Stellenbosch, waar we 2 weken blijven. We zijn het grootste gedeelte van onze tijd hier in Kayamandi, een superarme township in Stellenbosch. We zijn bezig met het opzetten van een project waarmee we de gemeenschap hier op een of andere manier willen helpen, in groepen van 6. Onze groep gaat wat betekenen voor een kinder/vrouwenopvang, wat eigenlijk veel te klein is en waar niks te doen is voor de kinderen. We zijn er nog niet helemaal over uit wat we gaan doen, maar volgende week woensdag moet het af zijn.
Vanochtend hadden we even een vrije ochtend, waarin een cricketcoach naar het kamp toekwam waar we verblijven om ons cricket aan te leren, en we hebben ook echt 2 potjes cricket gespeeld, wat best leuk was.

Dit was het voor nu, ik hoop over 2 weken weer wat te schrijven!

• 11 Februari 2016 - 22:28

Hannie:

Wat gaaf Bram(om met jouw woorden te spreken) dat je zoveel moois mag meemaken, met zoveel mooie mensen mag spreken en zoveel mag beleven. Ook heel veel sterkte nu jullie vriend Ryan de groep moest verlaten. Begrijpelijk dat dat veel impact op jullie heeft. We zullen bidden voor Ryan en ook voor jou dat je nog een heel goede tijd mag hebben! Met Gods zegen, lieve groeten, Jan&Hannie.

• 13 Februari 2016 - 12:25

Bart En Wilma:

He die Bram, supergaaf man (ook om met jouw woorden te spreken...) wat je allemaal schrijft. Wij kennen Zuid-Afrika natuurlijk goed (vooral Wilma) en alles komt bekend voor. Best een mooi land, he? Ja, die Afrikaners houden van jagen. Wij mochten ook een keer mee op een plaas (boerderij) achter op een bakkie en toen hebben Willem en Katinka allebei een bok geschoten (een echte bedoel ik). We hebben er biltong van gemaakt. Man, wat hebben we een biltong gegeten!
    Heel veel zegen op je verdere tijd daar en dat het iets zal toevoegen voor de rest van leven. Jammer van die Ryan... Enne... pas goed op je spullen. Hartelijke groet van ons vijven, Bart, Wilma en kinderen

• 14 Februari 2016 - 23:35

Edi:

Wauw, Beethoven, jij hebt in je leven al meer meegemaakt als menigeen in 80 jaar. 100 jaar geleden was t normaal dat een urker in zijn leven nog nooit van Urk af was geweest. Om maar even bij Urk te blijven. (Je weet wel, dat eiland bij t IJsselmeer)
    Ik vind je echt een topper. Dat je bijvoorbeeld zo met die 4 jarigen gaat spelen. Kun je ze wel uit elkaar houden?
    Fijn dat je zoveel schrijft. Veel plezier en zegen gewenst verder. Geniet van elke dag!
    Groetjes,
    Edi